Info Renungan:Solat Jema'ah..Nak 27 ,1 atau 0 Pahala


Assalamualaikum.....

Hari ni saya nak kongsi sedikit ILMU yang saya pelajari...
Walaupun ia sedikit dan pendek...
tapi ia tetap ILMU...
Jadi,kita kena pelajari dan fahami...





Solat Jema'ah :

Ramai yang mengetahui bahawa Solat berjema'ah dapat 27 pahala....

Persoalannya di sini?????

????
Adakah kita dapat 27 pahala tersebut...Atau sekadar 1 sahaja...atau 0...

Disini saya nak kongsi sedikit ..
Daripada ILMU yang saya dapat....Khutbah yang saya dengar...

Dari Kitab Imam Ghazali:

Solat Jema'ah seseorang itu akan mendapat 27 pahala:

sekirannya beliau Sujud ,Rukuk atau pergerakan Solat selepas sempurnanya dilakukan oleh IMAM...

maka di sini dia akan mendapat 27 pahala...

*Arwah ayah aku pun penah ajar...ikot IMAM  mesti bagi IMAM dah buat dulu...baru kita buat...

Solat Jema'ah seseorang itu akan mendapat 1 pahala:

sekirannya beliau Sujud ,Rukuk atau pergerakan Solat sebelum sempurnanya dilakukan oleh   IMAM...

Solat Jema'ah seseorang itu tidak mendapat sebarang pahala:

sekirannya beliau Sujud ,Rukuk atau pergerakan Solat mendahului  IMAM...

maka di sini RUGI la sangat kan...

Semua ni aku dengar dari KHUTBAH JUMA'AT...

Sekadar kongsian ILMU bersama..

Sama-sama kita renungkan...dan pikirkan...dan selamat beramal...


Semoga bermanfaat...

LIKE n SHARE k...



0 comments:

Post a Comment